Turystyka w roku szkolnym 2008/2009

Wyniki XXVII Rajdu Jedynki - Soszów'2009

XXVII Rajd Jedynki - Soszów'2009 klas IV - VI już za nami.

Oficjalne wyniki oraz klasyfikacja poszczególnych klas wygląda następująco:

I   MIEJSCE  -  KLASA   IVC  -108 PUNKTÓW

II   MIEJSCE  - KLASA   VID –100 PUNKTÓW

III  MIEJSCE - KLASA  VA –95 PUNKTÓW

Zwycięzcom gratulujemy.

Źródło: K. Kilka                                                             08.06.2009 r.

Klasa 5c w Mszanie Górnej....

W dniach 13 - 15 maja br. klasa 5c wraz z wychowawca wybrała się na wycieczkę do Mszany Górnej.

Pogoda dopisała i podobno nie było najgorzej ... :-)

Zresztą   zobaczcie   zdjęcia  i   poczytajcie   kilka  wybranych  relacji  z wycieczki....

Wybrane relacje:

Szmidt Sara

Wojciechowska Aleksandra

Wojdyła Natalia

Źródło: G. Sitarz  Foto: W. Wojdyła                                  28.05.2009 r.

Wyniki IV Śląskiego Rajdu Jedynki - Góra Św. Anny'2009

IV Śląski Rajd Jedynki - Góra Św. Anny'2009 klas I - III już za nami.

Oficjalne wyniki oraz klasyfikacja poszczególnych klas wygląda następująco:

I miejsce: klasa 2b

II miejsce: klasa 3b

III miejsce: klasa 1a

Zwycięzcom gratulujemy.

Źródło: K. Kilka                                                             19.05.2009 r.

Rajdy Jedynki ' 2009

Niebawem wybieramy się na coroczne "Rajdy Jedynki".

Klasy I - III wybierają się w dniu 8 maja br. na Górę Św. Anny.

Klasy IV - VI wybierają się na Rajd w dniu 5 czerwca br. Tym razem metą Rajdu jest Soszów w Beskidzie Śląskim.           więcej

Marsz na orientację "Pierwszy Śnieg"

Dnia 15 listopada 2008 r., ok. godz. 8.30 kilkudziesięciu uczniów SP1 wyruszyło spod szkoły  w kierunku Katowic, gdzie miały się odbyć Marsze na orientację "Pierwszy śnieg".

Na miejsce dojechaliśmy ok. godz. 9.00 i po przydziale sali wszyscy otrzymaliśmy karty startowe z określeniem minuty, w której startujemy. Oprócz kart dostaliśmy "prezenty "od organizatorów w postaci soczków, batoników oraz okolicznościowych znaczków.

Po krótkiej odprawie o godz. 10 uczniowie wyruszyli w kierunku startu. Przed nim otrzymaliśmy mapy dla trasy T.P, w której wszyscy startujemy, kartę z testem oraz małą karteczkę z informacjami o punkcie, którego nie było zaznaczonego na mapie. Jeszcze zanim wszyscy wyruszyli czekała nas ocena odległości.

Wreszcie start!

Wszyscy zorientowaliśmy mapy i ruszyliśmy we wcześniej ustalonych grupach w kierunku punktu nr 1, 2, 3, 4, 5. Gdy już każda grupa znalazła punkty trzeba było rozwiązać test dotyczący Katowic i rzeczy związanych z mapą.

Po dotarciu na metę mogliśmy ruszać z powrotem.

Do szkoły powróciliśmy ok. godz.15 i wszyscy w szampańskich humorach, zadowoleni ze swoich osiągnięć rozeszliśmy się do domów.

Do szkoły nie dotarły jeszcze wyniki, ale bez względu na nie wszyscy będziemy bardzo miło wspominać ten wyjazd.

Tekst: J. Chełminiak kl. 6a (21.01.2009 r.)  Foto: K. Kilka

Nadleśnictwo Istebna'2008

"... W piątek, 10 października, pojechałam z moją klasą i z klasą 5 „b” na wycieczkę do Istebnej.

Opiekę nad nami sprawowały: pani z przyrody i nasza wychowawczyni. Wyjechaliśmy spod szkoły o godz. 7:30. Podróż trwała około dwóch godzin. Kiedy dojechaliśmy na miejsce, zwiedziliśmy Ośrodek Edukacji Ekologicznej. Oglądaliśmy tam wystawę, na której były wypchane zwierzęta. Wśród nich zobaczyliśmy: jelenia, kozła, dzika, jeża, lisa, rysia, żbika, kuny, bobra, dziką kaczkę, dzięcioła, myszołowa, zająca i wiele innych. Były tam także zwierzęta, które tylko przechodziły przez te tereny, takie jak wilk i niedźwiedź.

Dzięki pani opowiadającej nam o tych leśnych zwierzętach, dowiedziałam się co jedzą, gdzie mieszkają a także jakie wydają odgłosy. Pod koniec zwiedzania ośrodka mogliśmy sobie kupić jakąś ciekawą pamiątkę.

Później udaliśmy się do lasu. Opowiadający o nim pan leśnik powiedział, że składa się w 95% ze świerków. Dowiedziałam się, że ten las, niestety, obumiera. Sprawcami tego są korniki oraz opieńki miodowe – grzyby atakujące świerki. Leśnicy zapobiegają obumieraniu i starają się zlikwidować korniki, lecz usuwają tylko połowę. Warto pamiętać też, że przez środek lasu przepływa Olza – dopływ Odry, a las młodych drzew to młodnik. W lesie w Istebnej są wybudowane budki dla ptaków, a także domki dla nietoperzy. Budki dla tych latających ssaków wyróżniają się tym, że wejście do nich jest na dole. Wiem też, iż w dawnych czasach polowano na głuszce. Te ptaki budowały swe gniazda na ziemi i były bardzo leniwe. Pan powiedział nam także, że nie tylko modrzew gubi igły. Świerk i inne drzewa też gubią swoje „liście” co 4-5 lat. W przeciwieństwie do modrzewia, który gubi igły co roku. Dowiedziałam się także, że poroże różni się od rogów tym, iż zwierzęta zrzucają je co roku, a rogi służą im przez całe życie.

Gdy  pożegnaliśmy  się  z panem przewodnikiem, wsiedliśmy do autobusu i pojechaliśmy na grill’a.

Po zjedzeniu kiełbasek i pieczonego chleba ruszyliśmy w drogę powrotną..."

Rudy Raciborskie' 2008

30 września 2008 r. wyruszyliśmy wraz z kl. 6a na wycieczkę do Rud Raciborskich. Zebraliśmy się pod szkołą o godz. 7:15 i pojechaliśmy autokarem w kierunku Rud.

Po godzinnej podróży, dojechaliśmy do lasu, gdzie wysłuchaliśmy opowieści przewodnika na temat historii lasu, ze zwróceniem szczególnej uwagi na przyczyny wielkiego pożaru, który wydarzył się kilkanaście lat temu, i przebiegu akcji gaśniczej.
  Następnie  pojechaliśmy  do  miejsca,  gdzie  oglądaliśmy  jak  się  sadzi i przygotowuje sadzonki, oraz jak się przechowuje nasiona drzew, potem poszliśmy obejrzeć system nawadniający.

Godzinę później dotarliśmy pod kościół, który zbudowali w XIV w. w stylu romańskim Cystersi. Przewodnik pokazał nam wnętrze świątyni oraz dobudowaną część w stylu barokowym. Kościół był wielokrotnie podpalany, w trakcie tragedii zniszczone zostały przepiękne freski i malowidła na suficie. Świątynia słynie z kultu cudownego obrazu Matki Boskiej z Dzieciątkiem.
  Później obejrzeliśmy stary dąb, którego obejmowało aż 15 osób.
Gdy przechodziliśmy przez park, widzieliśmy Kaplicę Matki Boskiej z dzieciątkiem oraz wysłuchaliśmy wielu ciekawych opowiadań.

Następnie poszliśmy do miejsca, gdzie rozwiązywaliśmy różne konkursy, takie jak:
- łowienie sztucznych ryb i opowiadanie o nich,
- przesypywanie grochu.
Przy każdym konkursie dostawało się literkę, które ułożyły się w hasło „CYSTERSI 1258”.
  Do domu wróciliśmy ok. godz.14:30. Wycieczka była bardzo ciekawa i udana, każdy z nas wrócił na pewno bogatszy o wiadomości o cystersach. Wszystkim polecamy zwiedzenie Kościoła i inne zabytki cysterskie.

Mateusz Kęsicki i Paweł Kwapisz z kl. 6d

Nadleśnictwo Brynek'2008

W dniach 15 oraz 22 września miała miejsce wycieczka klas czwartych do Nadleśnictwa Brynek. Oto wybrane wspomnienia jej uczestników:

W dniu 22 września byliśmy na wycieczce przedmiotowej w Brynku. Pojechaliśmy autokarem, podróż trwała około godziny. Na miejscu zwiedziliśmy Izbę Leśną, w której spotkaliśmy się z leśniczym. On ciekawie opowiadał o różnorodnych zwierzętach i roślinach. Potem, idąc ścieżką przyrodniczą, oglądaliśmy ciekawe rośliny, drzewa i krzewy. Na drzewach m.in. znajdowały się budki lęgowe i karmniki dla ptaków, a dla zwierząt pod drzewami ustawiono pasieki, które w okresie zimowym są zapełniane paszą. Pod koniec wycieczki było ognisko oraz rozgrywki w piłkę nożną. Rozegraliśmy mecz z klasą IV c. Cieszyliśmy się, bo był to nasz wygrany mecz. Około godziny 15 wróciliśmy do szkoły.

Sławek Krzykała IV b

Dnia 22 września 2008 roku byłem z klasą na wycieczce w Brynku. Mieści się tam Technikum Leśne i duży ogród botaniczny.

Szkoła  kształcąca  leśników  znajduje się w pięknym zameczku. W jednej z sal, zwanej myśliwską, podziwialiśmy wypchane zwierzęta (sarnę, lisa, wiewiórkę, rysia, łosia, niedźwiedzia, jeża) oraz rogi jeleniowatych.

Pan leśniczy opowiadał nam ciekawostki przyrodnicze. Potem pisaliśmy test, który miał sprawdzić nasze wiadomości o przyrodzie. W dalszej części wycieczki poszliśmy na spacer do lasu. Podczas wędrówki podziwialiśmy różne gatunki drzew, szukaliśmy darów lasu i słuchaliśmy ciekawostek z życia roślin. Leśniczy w prosty i ciekawy sposób opowiadał nam o ochronie środowiska. Po spacerze był grill i czas wolny, podczas którego rozegraliśmy mecz z kolegami z klasy IV b. Ja z Mateuszem grałem w obronie. Pełen wrażeń i nowych wiadomości wróciłem do domu. Z wycieczki jestem bardzo zadowolony.

Daniel Głowacki, IV a

22 września pojechaliśmy z całą klasą na wycieczkę do Brynka.

W tym dniu pogoda była pochmurna. Gdy dotarliśmy na miejsce, poszliśmy do miejscowej szkoły, w której leśniczy opowiadał nam o przyrodzie. Mówił o roślinach i zwierzętach zamieszkujących w tutejszych lasach.

Po zakończonej lekcji mieliśmy mały sprawdzian, w którym prawie wszyscy wypadli dobrze. Gdy skończyliśmy pisać test, udaliśmy się na wycieczkę do lasu, w którym widzieliśmy piękne okazy muchomorów, spadające szyszki oraz ambonę (ambona to obserwatorium, z którego leśniczy przygląda się zwierzętom). Podczas spaceru nasz przewodnik opowiadał nam wiele ciekawostek i legend.

Najbardziej podobała mi się historyjka o mrówkach. Nazbieraliśmy dużo szyszek. Na zakończenie wycieczki zrobiono nam ognisko, na którym upiekliśmy kiełbaski. Po zjedzeniu wyruszyliśmy w drogę powrotną do szkoły. Z wycieczki wróciliśmy zadowoleni, chociaż było mokro i zimno.

Marcin Bloch, IV a

Powrót do głównej zakładki "Informacje turystyczne"